Samaan
aikaan kun Forssassa keväällä 1920 perustettiin työväenopistoa,
Forssan lehdessä oli kirjoitussarja vapaasta valistustyöstä.
![]() |
Pulpetteja Tehtaankoulussa pidetystä näyttelystä 1978. Kuvan lähde: https://bit.ly/2Mqoxiq |
Kirjoitussarjan ensimmäisessä osassa 18.2.1920 pohditaan sivistyskysymystä ja
ollaan huolissaan kaikkien kansanluokkien sivistymättömyydestä,
mutta eritoten huomio kiinnitetään siihen, kun työväki nyt uutena
säätynä kohoaa ylemmäksi ja on mukana yhteiskunnan ja valtion
tehtävissä ja vaikuttaa elämän kehittämisessä. Sen kansanluokan
pitää silloin omata tietoa ja taitoa ja esimerkiksi eduskuntatyössä
tarvitaan monenlaisten elämäntaitojen perinpohjaista tuntemusta. Vaaraksi katsottiin kaltoin kasvaneet väestöpiirit, jotka ovat kiitollista maaperää kaikenlaiselle kiihotukselle ja kuohunnalle.
Parhainta
pääomaa on sivistys, sillä raha ja rikkaus voivat kohtaloiden
vaiheissa haihtua. Sivistys on myös korkeimman elämän edellytys ja
se opettaa meitä järjestämään asiamme niin, että voimme viihtyä
ja menestyä.
Sivistys:
”Se avaa silmämme näkemään luonnon, maailman ja kaikkeuden
kauneutta. Se tarjoaa mielellemme virvoitusta ja hengellemme
ravintoa. Ilman sitä eläisimme pimennossa, missä tulisimme
surkastuneiksi. Sivistys liittää meidät siihen, mitä suurinta ja
ylevintä on ihmisrinnoissa liikkunut. Se nostaa silloin, kun olemme
elämässä erehtyneet. Se antaa meille voimaa pyrkiä eteenpäin
totuuden päämääriä kohden. Ihmiskunnan suuret nerot, luojat ja
rakentajat eivät ole suorittaneet työtään vain harvojen hyväksi.
Kaikille täytyy elämän suuren ruokapöydän olla avoinna. On
otettava huomioon, että työmiehen työllä on osuutensa yleisen
sivistyksen kohottamisessa, siksi sen hedelmiäkin on hänelle
tarjottava tinkimättä ja hyvällä mielellä. On järjestettävä
opetustoiminta niin, että työnsä ohella työmieskin voi
opiskella.”
Työväenopiston komiteamietintö (1948) muistuttaa, että opiskelija-aineksen työ on laadultaan pääasiassa fyysistä työtä, joka on omiaan totuttamaan sen sielunelämää suuressa määrin havainnoillisiin muotoihin.
![]() |
Forssan puhelinaseman rakennustyömaalla Sepänhaassa 18.4.1939. Kuvan lähde: https://bit.ly/2KHVpBb |
Kirjoittaja
pohtii myös ylempää kansanluokkaa, että he, jos heidänkin
valistuneisuutensa oli suurempi, sivistyneisyydellään voisivat
lieventää ristiriitaa heidän ja alempien kerrosten välillä ja
työväki näin antaisi arvon oikealle kohtelulle ja henkiselle
ylevyydelle. Niiden joiden pitäisi opettaa toisia, heidän
joukossaan kuitenkin karsastellaan, kadehditaan, riidellään ja
vihataan, käydään omanedun taisteluja. Sisäinen tyhjyys ja
onttous verhotaan koruilla ja rihkamilla. Ylemmät pelkäävät
jollakin tavalla pilaantuvansa, jos syvien rivien henkilöiden kanssa
joudutaan avoimeen kosketukseen.
Tätä
kautta luokkarajat ovat erittäin selvät, eikä osata antaa arvoa
toiselle.
Tämä
koskee yhtä hyvin tämän päivän yhteiskuntaa, jossa esimerkiksi
erilaisissa sosioekonomisissa asemissa olevat, varsinkin paremmassa
taloudellisessa asemassa olevat eivät aina kykene tiedostamaan
heikommassa asemassa olevien elämäntilannetta ja sen vaikutusta
sosiaaliseen ja psyykkiseen hyvinvointiin. Onneksi materian arvostus,
omistamisen kulttuuri ovat laskemassa ja 'sivistys' ja oman elämän
mielekkääksi kokeminen valtaavat alaa. Kansalaisopistojen liiton vuonna 2018 julkaiseman tutkimuksen mukaan suurin osa kansalaisopiston aikuisopiskelijoista on muuhun väestöön verrattuna hieman koulutetumpaa ja paremmassa sosioekonomisessa asemassa. (Tämä saattaa ehkä johtua kurssien ja materiaalien hinnoista?)
Kotitalouskurssi Tehtaankoululla. Kuvausaika 1945-1959. Aallon valokuvaamo. Kuvan lähde: https://bit.ly/30gPAQq |
1920
kirjoituksessa mainitaan, että yhteiskunnallinen tietoisuus on
varsin vähäistä ja yhteiskunnallisia asioita ei harrasteta, koska
niitä pidetään kuivina ja ikävinä. ”On paljon ihmisiä, jotka
eivät osaa hoitaa sitä pientä yhteiskuntaa, jonka nimi on koti.”
Kodeissa kasvaa nuorisoa, joka aikanaan ottavat ohjat ja jos kodit
ovat huonoja, on valtiokin huono. Yhteiskunnallisten kysymysten
ratkaisuihin tarvitaan valistunutta tahtoa. Vain sivistyen tullaan
sivistysvaltioksi ja pitää puolemme olemassaolon taistelussa.
Osa II
Toisessa
vapaan valistustyön osassa nostetaan esiin se, että koulussa
tapahtuva opetus ei yksinään riitä, se kulkee aina jonkunverran
jäljessä. ”Koulu ohjaa meitä määrätyn matkan ja jättää
meidät.” Kouluja käydään varhaisessa vaiheessa, jolloin kaikkea
ei pysty vielä omaksumaan. Vasta elävä elämä ja kokemukset
auttavat saamaan irti sitä, mitä kirjat sisältävät. On myös
ihmisiä, joiden koulunkäynti on jäänyt vaillinaiseksi ja he
tarvitsevat mahdollisuutta myöhäisempään opiskeluun.
Työväenopistokomitean
mietintö vuodelta 1948 kertoo opistojen vapaaehtoisesta luonteesta,
että opistojen on jo yhteiskunnallisesta luonteestaan ja
valinnanmahdollisuuksistaan johtuen pakko pysyä kiinteässä
kosketuksessa elävään elämään ja ne mukautuvat elävän elämän
alati muuttuviin vaatimuksiin ja yksilön kulloisiinkin tarpeisiin sekä olla kosketuksissa opiskelijoiden elämänpiiriin. Opistot saattavat helposti muuttua 'tarveopistoiksi', jollei
yhteiskunnan asettamia vaatimuksia otettaisi huomioon. Komitea asetti
tärkeimmäksi tavoitteeksi yhteiskunnallisen kasvatuksen, joka
perustuu yhteiskunnallistaloudellisten aineiden opiskeluun.
Nykyisin yksi kansalaisopiston toiminnan pääperiaatteista on opetuksen tuominen lähelle ihmistä ja opistojen kuuluu lakisääteisesti vastata paikallisiin sivistystarpeisiin. Vapaan sivistystyön lain mukaan kansalaisopiston tavoitteena on edistää monipuolista kehittymistä, hyvinvointia sekä kansanvaltaisuuden, moniarvoisuuden, kestävän kehityksen, monikulttuurisuuden ja kansainvälisyyden toteutumista. (kansalaisopistot.fi)
Uusi-Hakimon
historiikki kertoo, että vuonna 1924 esitettiin Forssan
työväenopistolle toivomus oppikoulun ottamisesta ohjelmaan, mutta
se koettiin silloin liian vaativaksi vapaa-aikana. Tieto sen
suorittamisesta ja edusta etsiä töitä ja saada parempaa palkkaa
oli lähipiirissä todistettua. Myöhemmin moni totesi, että olisi
voinut käyttää aikansa opiskeluun niin elämä olisi ehkä ollut
helpompaa. Ensimmäinen keskikoulukurssi otettiin opiston ohjelmaan
1957-58, keskikoulutodistus saatiin vuonna 1962. Pitkäjänteinen
opiskelu oli vaativaa.
Työväenopistokomitean mietintö (1948) katsoo, että keskikoulun tutkinnon opiskelu saattaa aiheuttaa sen, että pienen opistot menettävät oman erityisen luonteensa ja muuttuvat oppikoulumaisiksi.
Valistustyökirjoituksessa painopiste siirretään ihmiselle itselleen, opiskelijasta täytyy tulla itsekseen opiskelija, joka oman tarpeensa mukaisesti ammentaa tietolähteistä. Tärkeä osuus nähdään myös tunteelle:
”Vielä
on muistettava, että ihmisellä ei ole ainoastaan järki, vaan
myöskin tunne ja että hän tarvitsee kehitystä ja ja ravintoa
tunteelleenkin. Kurjimmillakin voi olla omat korkeimmat kaipuunsa.
Jos tälle kaipuulle ei ole tarjota kunnollista ja kohottovaa,
tyydytään huonoon, mennään elämässä nurin, sensijaan että
olisi voitu nousta. Tarvitaan siis tunteen jalostamiseksi kunnollisia
virkistystilaisuuksia ja taidekasvatusta.”
Ihmistä
ei nähty pelkästään vastaanottavana oliona vaan että ihminen
haluaan puolestaan myös antaa ja toimia. Tämä toiminta tarjoaa
hänelle harjoitusta ja edelleen kehitystä ja hän on sitä kautta
hyödyksi ympäristölleen.
Miten
nämä sivistystarpeet tyydytetään. Siihen annetaan vastaukseksi:
-Yleiset
iltamatilaisuudet, jotka sopivat herätystyöhön, joissa liikkuu
pohjimmaistakin väkeä. Ääretön merkitys on myös
sanomalehdistöllä.
-Herätyksestä
siirrytäään opetukseen ja paikataan puuttuvat välttämättömät
alkeistiedot, koulumainen opetus, sitten luennot, jos käytettävissä
kunnolliset havaintovälineet. Kertauskurssit.
Tässä
välissä kerrotaan, että sielutieteen tutkijat selittävät, että
opiskelijan tajuisistakin luennoista puolen tunnin kuluttua
unohdetaan puolet, kahdeksan tunnin kuluttua kaksi kolmasosaa ja
kuukauden päästä neljä viidesosaa. Mutta nollaan ei mennä
koskaan. Ja jos luennot menevät 'yli päiden', eivätkä ole
kuulijoiden tasalla, on vaikutus pienempi.
-Itseopiskelu
suunnitelmanmukaisesti suoritettuna. Tarvitaan selvä päämäärä,
johon pyritään, sillä opiskelija kaipaa lopputulosta ja rajaa
työlleen, niin kuin kaikki työntekijät. Tarvitaan myös kirjoja,
kirjasto.
-Siellä
missä työ on vakaisinta tarvitaan kipeimmin virkistystä ja
taidetta. Pantava toimeen jalostavia juhlia ja puhtaita huveja
lausuntoineen, lauluineen, soittoineen ja näytelmineen. Myös
urheiluelämä ja luontoretkeily tuo virkistystä ja syntyy
toimintaa.
Näin
hahmottuu vapaa valistustyö koulun ohella omaksi erikoisalakseen ja
suuren yleisön käytettäväksi ikään, säätyyn, varallisuuteen
tai puolueeseen katsomatta. ”Se liikkuu keskellä päivänasioita,
joten sillä on mahdollisuus vaikuttaa elettävään elämään.”
Näitä inhimillisen sivistyksen muotoja oli vuonna 1920 muodostunut
jo neljättäkymmentä vapaan valistuksen opistoa.
![]() |
Chiewitzin suunnittelema Tehtaankoulu alkuperäisellä paikallaan. Kuvausaika 1978. Kuvan lähde: https://bit.ly/2KXpuvk |
Osa
III Opistot
Vapaita
opistot ovat siksi, että opetusohjelmaan voidaan valita aineita
paikallisolojen ja opettajatarjonnan mukaan, kunhan vain harrastetaan
kansamme henkistä, terveydellistä ja aineellista kehitystä ja
pysytään puolueriitojen ulkopuolella. Vapaita opistot ovat myös
siksi, että opiskelija saa vapaasti valita mitä aineita opiskelee
ja tutkinnon suorittaminen on myös vapaaehtoista.
Opistot
levittävät siveellistä ja tiedollista sivistystä antaen
säännöllistä opetusta ja itseopiskelua. Opetus liikkuu
koulumaisen tuntiopetuksen ja luentojen välimaastossa, jossa
opettaja esittää kerrallaan osan ja sitten keskustellaan
opiskelijoiden kanssa ja näin jatketaan kunnes oppimäärä on
suoritettu. Luennoilla kirkastetaan tietoja, joita tuntiopetuksessa
on annettu, ja niihin voi osallistua myös muutkin kuin kerhoissa
opiskelevat.
Opistot
järjestävät myös erikoisia keskusteluiltoja joissa käsitellään
kysymyksiä elämän eri aloilta.
Opistot
huolehtivat myös virkistyksestä ja taidekasvatuksesta ja antavat
opiskelijoille tilaisuuden valitukselliseen toimintaan ja erikoisille
vapaille valistusriennoille. Tästä virkistyksestä ja esteettisestä
kasvatuksesta huolehditaan alunalkaen jo siten, että opiston suojat
järjestetään tarkoitustaan vastaaviksi ja kauniiksi. Herätystyötä
suoritetaan painetun sanan avulla, järjestetään
esitelmätilaisuuksia ja puhtaita huveja.
Mukaan
kuvioon tulee myös toverielämä, jossa ei ole kyse vain
virkistyksestä vaan jopa yhteiskuntaa rakentavasta työstäkin.
Järjestetään toveri-iltoja, joissa ohjelmaa, joka kehittää
esiintymistaitoa ja itsenäistä asioiden arvostelemiskykyä. Se
kertaa opittua ja elävöittää henkistä elämää. Kehittyneemmät
opiskelijat voivat edistää valistuksen etenemistä ja heitä on
hyvä ohjata opintomatkoille ja erikoiskursseille.
Missä
opintotoiminta on kehittyneempää, voidaan opiston huoneistoa
tarjota myös erikoisille valistusjärjestöille, niin saadaan
vapaassa valistustyössä jonkinlaista yhtenäisyyttä aikaan
opistojen ja muiden valistusryhmien välille.
Vapaan
valistustyön artikkelit loppuvat tähän. Neljättä osaa ei
arkistokansiosta osunut silmiin.
Kirjoitus
pohjautuu (on yhtä kuin referaatti) Forssan lehdessä 18.2.1920
alkaneeseen vapaan sivistystyön -kirjoituksiin. Kirjoittaja niissä on A.M. Kuka sitten näiden nimikirjainten takana onkaan?
Jutut kiinnostivat ensisijaisesti aikaisensa kielen ja ilmaisujen mielenkiintoisuuden vuoksi. Havahduttavaa on myös vain sata vuotta sitten vielä täysin näkyvä luokkajako, se piirsi ja hahmotti mieleen kuvan sen aikaisesta forssalaisesta 'kyläyhteisöstä'. Ida Maria Saarinen kirjoittaa (tuosta ajasta), että ruumiillinen ja henkinen työ jakavat koko ihmiskunnan kahteen eri säätyyn köyhälistöön ja sivistyneistöön, ja niiden raja oli jyrkkä. Nämä ihmisryhmät erottuivat erittäin selkeästi toisistaan kaikessa, asumisessa, puhetyylissä, pukeutumisessa.
Valistuskirjoitus herätti myös kysymyksen: Tekeekö sivistys/koulutus jne ihmisestä sivistyneen (kuitenkaan)? Mitä tarkoittaa esimerkiksi mielen köyhyys? Miten eri näkökulmista kaikkea voi katsoa? Ja mistä näkökulmasta kukin katsoo.
Työmarkkinayhdistys Akavan kysely Millainen on sivistynyt henkilö, vastattiin: "Merkittävimpinä sivistyneen henkilön piirteinä pidetään kaikkien ihmisten näkemysten kunnioittamista ja toisesta ihmisestä välittämistä. Myös tietämyksen laaja-alaisuutta ja hyviä käytöstapoja pidetään tärkeinä."
https://demokraatti.fi/millainen-on-sivistynyt-ihminen-tuore-selvitys-antaa-vastauksia/
Muita jutun asiasanoja ovat: koulutus, koulutusleikkaukset, eriarvoisuus, syrjäytyminen, yhteiskunnan jakautuminen, yhteiskunnan kehittäminen, yhteiskunnallinen vaikuttaminen.
Ei kaukana sadan vuoden asiasanoista.
Lukuvinkki: http://mikkosaari.blogspot.com/2016/01/uusi-pops-paivittaa-sivistyksen-2020.html
Jutut kiinnostivat ensisijaisesti aikaisensa kielen ja ilmaisujen mielenkiintoisuuden vuoksi. Havahduttavaa on myös vain sata vuotta sitten vielä täysin näkyvä luokkajako, se piirsi ja hahmotti mieleen kuvan sen aikaisesta forssalaisesta 'kyläyhteisöstä'. Ida Maria Saarinen kirjoittaa (tuosta ajasta), että ruumiillinen ja henkinen työ jakavat koko ihmiskunnan kahteen eri säätyyn köyhälistöön ja sivistyneistöön, ja niiden raja oli jyrkkä. Nämä ihmisryhmät erottuivat erittäin selkeästi toisistaan kaikessa, asumisessa, puhetyylissä, pukeutumisessa.
Valistuskirjoitus herätti myös kysymyksen: Tekeekö sivistys/koulutus jne ihmisestä sivistyneen (kuitenkaan)? Mitä tarkoittaa esimerkiksi mielen köyhyys? Miten eri näkökulmista kaikkea voi katsoa? Ja mistä näkökulmasta kukin katsoo.
Työmarkkinayhdistys Akavan kysely Millainen on sivistynyt henkilö, vastattiin: "Merkittävimpinä sivistyneen henkilön piirteinä pidetään kaikkien ihmisten näkemysten kunnioittamista ja toisesta ihmisestä välittämistä. Myös tietämyksen laaja-alaisuutta ja hyviä käytöstapoja pidetään tärkeinä."
https://demokraatti.fi/millainen-on-sivistynyt-ihminen-tuore-selvitys-antaa-vastauksia/
Muita jutun asiasanoja ovat: koulutus, koulutusleikkaukset, eriarvoisuus, syrjäytyminen, yhteiskunnan jakautuminen, yhteiskunnan kehittäminen, yhteiskunnallinen vaikuttaminen.
Ei kaukana sadan vuoden asiasanoista.
Lukuvinkki: http://mikkosaari.blogspot.com/2016/01/uusi-pops-paivittaa-sivistyksen-2020.html
Lisäksi
lähteinä on käytetty Lauri
Uusi-Hakimon 1995 ilmestynyt opiston 75-vuotishistoriikki
Työväenopistosta Aikuisopistoksi, Forssan kansalaisopisto 75
vuotta.
Työväenopistokomitean mietintö vuodelta 1948.
Työväenopistokomitean mietintö vuodelta 1948.
Tietoa kansalaisopistoista: kansalaisopistot.fi
Kuvat piipunjuurella.fi
Ihmisen ääni -teossarja: Ida Maria Saarinen. WSOY 1977.
Kirjoituksen kokosi Tanja Härmä.
Ihmisen ääni -teossarja: Ida Maria Saarinen. WSOY 1977.
Kirjoituksen kokosi Tanja Härmä.
Forssa: Opisto sata -blogikirjoitussarja:
Kohti sataa vuotta:
https://opistosata.blogspot.com/2019/07/kokeilu.html
Kohti sataa vuotta:
https://opistosata.blogspot.com/2019/07/kokeilu.html
Matka Aino Kilven kanssa työväenopiston näyttämölle:
https://opistosata.blogspot.com/2019/08/matka-aino-kilven-kanssa-tyovaenopiston.html
https://opistosata.blogspot.com/2019/08/matka-aino-kilven-kanssa-tyovaenopiston.html
Silloin opiskelimme oppiaksemme elämää varten -Aira Rauhala ja Lea Mäkelä
Miina Sillanpää Forssan työväenopiston vieraana:
Käsityö -tuo uusi ja outo oppiaine:
Tehtaankoululta Maakunnan kautta Kehräämölle -Forssan kansalaisopiston käsityöhistoriaa 1970-1980:
Kankuriopiston 1990-luku
Mennään tuonne opistolle, ei tämmöisenä lauantaina muutakaan keksi. Pentti Vahteran teksti:
Tehtaankoulu ennen ja nyt
Forssan työväenopiston kuusijuhla 1959
Että ihminen ihmisen löytää -Toveritoiminta opistoissa
Ni lernas esperanto -me opiskelemme esperantoa
Konekirjoituskurssilla
Forssan työväenopiston äiti Elli Laurila
https://opistosata.blogspot.com/2020/03/forssan-tyovaenopiston-aiti-elli-laurila.html
Lauri Uusi-Hakimo ja pelimannien elosoitto
https://opistosata.blogspot.com/2020/05/vuonna-85-lauri-uusi-hakimo-ja.html
Lauri Uusi-Hakimo ja pelimannien elosoitto
https://opistosata.blogspot.com/2020/05/vuonna-85-lauri-uusi-hakimo-ja.html
Opistosata-näyttely
2020 https://opistosata.blogspot.com/2020/03/puolet-sadasta-vuodesta.html
Puolet sadasta vuodesta -Forssan työväenopiston historiaa https://opistosata.blogspot.com/2020/03/puolet-sadasta-vuodesta.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti