Pitkäaikainen
Forssan työväenopiston johtaja Elli Laurila (1882-1966) painotti vuonna 1964
ihmiselämän yhtä tärkeää osa-aluetta, eli ystäviä: Että ihminen ihmisen löytää. Hän nostaa esiin
professori Casterinin puheesta opistoelämää koskevia ajatuksia, että opistosta
voidaan lähestyä toisiaan vailla minkäänlaisia estoja ja raja-aitoja, avoimesti
ja vain ihmisinä.
Kuvassa opistolaisia, toverikuntalaisia, opiston kesämökin kuistilla Tammelassa. Kuvassa takana keskellä Veikko Mikkola ja oikealla puolella Simo Virtanen. Huivi päässä oikealla on Lea Mäkelä.
Toveritoiminta on nykyiseltä nimeltään opistolaiskuntatoimintaa. Wahren-opistossa toimii opistolaiskunta nimellä: Forssan kansalaisopiston opistolaiskunta. Opistolaiskunnan nimeä ollaan juuri muuttamassa muotoon: Wahren-opiston opistolaiskunta. (Kuvat saa isommiksi klikkaamalla.)
Toveritoiminta on nykyiseltä nimeltään opistolaiskuntatoimintaa. Wahren-opistossa toimii opistolaiskunta nimellä: Forssan kansalaisopiston opistolaiskunta. Opistolaiskunnan nimeä ollaan juuri muuttamassa muotoon: Wahren-opiston opistolaiskunta. (Kuvat saa isommiksi klikkaamalla.)
Teksti on tässä samassa muodossa, kuin se ruutupapereille Laurilan kirjoittmana on:
”Työväenopisto-aatteen
henkinen isä professori Zachris Castren (1868-1936), esitti eräässä 1920-luvun
alkupuolella pidetyssä, koko maata käsittävässä
kesä opistojen kesäjuhlassa alustuksen toveritoiminnasta ja sen
merkityksestä. Alustuksen sisältö oli
suurin piirtein seuraavanlainen:
Pysyäksemme ajan tasalla
tässä nopeasti muuttuvassa maailmassa tarvitsemme entistä enemmän tietoja ja
taitoja. Siksi on hyvin tärkeää, että me jatkuvasti kartutamme niitä. Siksi
on ollut mieluisaa todeta sekin, että mm. muun muassa työväenopistojen
lukumäärä on kasvanut ja että niissä toimivien opintopiirien työ on sekä
monipuolistunut että syventynyt. Mielihyvin onkin todettava, että
aikuisopetus on maassamme entistään laajentunut. Mm. on perustettu useita uusia
työväenopistoja ja entisten opistojen opintopiirejä on monipuolistettu sekä
työtä niissä syvennetty. Toivottavaa on, että työ niissä saadaan myös
kiinteämmäksi ja säännöllisemmäksi ja siten entistään enemmän tuloksia
tuottavaksi.
![]() |
Toveritoimikunta 1930-1931. Kuva opistolaiskunnan kuvakokoelmasta. |
Mutta yhtä tärkeää kuin
säännöllinen opiskelu, on myöskin opistojen toveritoiminta ja sitä monestakin
syystä. Tärkeimpänä syynä pidän sitä, että sen avulla päästään paraiten lähemmäs
toisiamme. Johtaja oppii tuntemaan oppilaansa ja opiskelijat toinen toisensa.
Jos istumme vaikkapa ihan vierekkäin, koko talvikauden oppitunnilla jonkun
kanssa, emmekä ole missään muussa kosketuksessa häneen, emme on kaveri
keväällä edelleen vain neiti, rouva tai herra, ’Se ja Se’, jota ehkä ter
korkeintaan tervehdimme kadulla, mutta ihmisenä on hän meille täysin vieras. Ja
kuitenkin eräs opisto-aatteen tarkoitus on – tai pitäisi olla – se, että
opistopiirissä ihminen ihmisen löytää. Elämässähän kuljemme yleensä liian
kaukana toisistamme. Katselemme kyräillen ja epäluuloisina toisiamme ja
rakennamme välillemme kaikenlaisia raja-aitoja, joiden yli emme uskalla emmekä
ehkä voikaan hypätä.
Jaamme ihmiset monenlaisiin piireihin ja piirien
väliin rakennamme raja-aitoja, joiden yli emme uskalla tai ehkä voikaan hypätä.
Oman aitauksemme raoista katselemme sitten toisiamme kyräillen ja
epäluuloisina. Siksi vallitseekin kaikkien sota kaikkia vastaan. Siksi moni
yhteistä hyvää tarkoittava ajatus ja työ ei kannakaan hedelmää. Ja siksi on
toivottavaa, että edes jossain – oman toivoni mukaan työväenopistoissa –
voidaan lähestyä toisiaan vailla minkäänlaisia estoja, avoimesti ja vain
ihmisinä. Reipas monipuolinen ja hyvin ohjattu toveritoiminta antaa siihen
hyvän tilaisuuden.
Yhteiskunnassa tarvitaan
ansiotyön rinnalla paljon ja monenlaista vapaaehtoista kansalaistoimintaa.
Kunnallis- kirkollis- nuoriso – ym toiminta kaipaa taitavia, harkitsevia ja
laajakatseisia työntekijöitä. Pohjakoulutuksen tällaisille toiminnoille voi hyvin
monipuolinen toveritoiminta antaa
Sen puitteissa voi oppia,
esim. kokoustekniikan, ajattelemaan omilla aivoillaan, sanomaan
ajatuksensa selvästi ja johdonmukaisesti, sekä oppia punnitsemaan
mielipiteensä sekä antamaan arvoa toistenkin mielipiteille.
Oma-aloitteisia,
järjestely- ja esiintymiskykyisiä henkilöitä on yleensä hyvin vähän. Ja näin on
siksi, ettei ole ollut tilaisuutta kehittyä sellaiseksi. Toveritoiminta ei vain
anna tilaisuutta, se melkein pakottaa jäsenensä esiintymään milloin puhujana, lausujana,
näyttelijänä, kuuluttajana jne.. Se pakottaa myös olemaan mukana järjestämässä
juhlia, retkiä ym sentapaisia. Alku on jokaiselle aina hankala ja epämieluisa.
Kukapa nyt haluaisi esim. pitää puheen. Mutta työ tekijänsä neuvoo ja
harjoituksen avulla ovat monet piilevät lahjat tulleet esille sekä omaksi
iloksi että yhteiskunnan hyödyksi.
Opistolaiskunnan mökillä Tammelassa kesätoiminta oli vilkasta.
Kuvat opistolaiskunnan kuvakokoelmasta.
Ja vielä. Toveritoiminta tarjoaa rajattomat mahdollisuudet hyvälle vapaa-ajan vietolla. Melkein joka opistossa on oma kesäkoti saunoineen ja saunarantoineen. Missäpä kesä kuluisi riemullisemmin kuin siellä? Voi saunoa, uida, soudella, tunnelmoida kuutamossa tai laulujen herkistämissä illan istujaisissa vieläpä voi päästää ilon irti oikein kattoon asti kesäkodin pikku hipoissa. Ja missään ei ole mitään mikä ei kestä arvostelua tai siedä päivänvaloa. Ilo ja ilonpito, sehän on osa elämää sekin. Ja sille voi ja pitääkin toveri-elämässä varata sijansa.
Kuvat opistolaiskunnan kuvakokoelmasta.
Ja vielä. Toveritoiminta tarjoaa rajattomat mahdollisuudet hyvälle vapaa-ajan vietolla. Melkein joka opistossa on oma kesäkoti saunoineen ja saunarantoineen. Missäpä kesä kuluisi riemullisemmin kuin siellä? Voi saunoa, uida, soudella, tunnelmoida kuutamossa tai laulujen herkistämissä illan istujaisissa vieläpä voi päästää ilon irti oikein kattoon asti kesäkodin pikku hipoissa. Ja missään ei ole mitään mikä ei kestä arvostelua tai siedä päivänvaloa. Ilo ja ilonpito, sehän on osa elämää sekin. Ja sille voi ja pitääkin toveri-elämässä varata sijansa.
Näin suunnilleen puhui
vanha, valkohapsinen kunnioitettu työväenopistoliikkeen kunnioitettu
johtaja ja tienviitoittaja. Me nuoremmat sekä johtajat että opiskelijat
kuuntelimme vastaanottavin sydämin hänen puhettaan ja koetimme sitten kukin
parhaansa mukaan soveltaa käytäntöön hänen ajatuksiaan ja neuvojaan. Koko maata
ajatellen olikin työväenopistojen toveritoiminnassa loistokausi Castrenin
ajalla, toisin sanoen n. 1920-39.
Edellä olevan lisäksi eli
loppulausunnoksi lisään vielä omana mielipiteenä yhden asian, joka sekin puhuu
elinvoimaisen toveritoiminnan puolesta. Ne ystävyyssiteet, jotka solmittiin ns.
Castrenin kaudella silloisissa opistoissa tuskin koskaan katkeavat. Kun tulemme
vanhoiksi, meidät tavallisesti unohdetaan. Mutta se ystäväpiiri, johon
liityimme opistossa noina nuoruuden kultaisina vuosina, ei meitä koskaan jätä.
Kun taas ja taas yhtenen yhymme, elämme mennehet uudelleen. Muistatko? ”
kysymme toisiltamme. Muistatko silloin Kuopiossa, kun pojat ostivat
kokkelipiimää torilta?” ja iloinen nauru säestää tapauksen kerrontaa. Mutta
jonkun silmästä kiiltää kaihoisa muiston kyynel.”
Elli Laurila
kirjoitettu sairaalassa keväällä
1964 Toverikunnan Kirjomus-lehteä varten
![]() |
Elli Laurila kuvassa eturivissä toinen oikealla. |
Lisää Elli Laurilasta
seuraavassa blogikirjoituksessa, jonka tekstin on kirjoittanut Forssan
kansalaispiston rehtorina 1959-1993 toiminut Lauri Uusi-Hakimo.
Opisto sata -blogikirjoitussarjan tekstit:
Kohti sataa vuotta:
https://opistosata.blogspot.com/2019/07/kokeilu.html
Kohti sataa vuotta:
https://opistosata.blogspot.com/2019/07/kokeilu.html
https://opistosata.blogspot.com/2019/08/sivistysyhteiskunnan-ja-hyvinvoinnin.html
Matka Aino Kilven kanssa työväenopiston näyttämölle:
https://opistosata.blogspot.com/2019/08/matka-aino-kilven-kanssa-tyovaenopiston.html
https://opistosata.blogspot.com/2019/08/matka-aino-kilven-kanssa-tyovaenopiston.html
Aira Rauhala ja Lea Mäkelä -Silloin opiskelimme oppiaksemme elämää varten:
Miina Sillanpää Forssan työväenopiston vieraana:
https://opistosata.blogspot.com/2019/09/miina-sillanpaa-forssan-tyovaenopiston.html
KÄSITYÖ -tuo uusi ja outo oppiaine. Forssan työväenopiston käsityöopetuksen vaiheita 1920-luvulta vuosituhannen vaihteeseen:
https://opistosata.blogspot.com/2019/09/kasityo-tuo-uusi-ja-outo-oppiaine.html
https://opistosata.blogspot.com/2019/10/tehtaankoululta-maakunnan-kautta.html
Kankuriopiston 1990-luku
https://opistosata.blogspot.com/2019/11/kankuriopiston-1990-luku.html
Mennään tuonne opistolle, ei tämmöisenä lauantaina muutakaan keksi. Pentti Vahteran teksti:
https://opistosata.blogspot.com/2019/11/mennaan-tuonne-opistolle-ei-tammoisena.html
Tehtaankoulu ennen ja nyt
https://opistosata.blogspot.com/2019/11/tehtaankoulu-ennen-ja-nyt.html
Forssan työväenopiston kuusijuhla 1959
https://opistosata.blogspot.com/2019/12/forssan-tyovaenopiston-kuusijuhla-1959.html
Työväenopiston Hammerfestin matka 1956 -Eila Alénin albumista:
https://opistosata.blogspot.com/2020/02/tyovaenopiston-hammerfestin-matka-1956.html
Ni lernas esperanto -me opiskelemme esperantoa
Konekirjoituskurssilla
Forssan työväenopiston äiti Elli Laurila
Lauri Uusi-Hakimo ja pelimannien elosoitto
Opistosata-näyttely
2020 https://opistosata.blogspot.com/2020/03/puolet-sadasta-vuodesta.html
Puolet sadasta vuodesta -Forssan työväenopiston historiaa https://opistosata.blogspot.com/2020/03/puolet-sadasta-vuodesta.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti