Ainoa pysyvä
asia on muutos, todetaan opistossa taas jälleen 1990-luvulla. Mutta onneksi käsityö
on taidekasvatuksen osa-alueena luovaan ongelmanratkaisuun perustuvaa
toimintaa. Pitkäaikainen tekstiilityönopettaja Oili Jaatinen kertoo Opisto sata -sarjan kolmannessa osassa Forssan opiston käsitöiden
vaiheista 1990-luvulla.
Nykyisin käsityöt kuuluvat itsestään selvästi opistojen kurssitarjontaan, mutta 1920-luvulla niiden ei ollenkaan katsottu kuuluvan työväenopistojen sivistävään ohjelmaan. Siitä ensimmäisessä osassa: Käsityö -tuo uusi ja outo oppiaine.
Nykyisin käsityöt kuuluvat itsestään selvästi opistojen kurssitarjontaan, mutta 1920-luvulla niiden ei ollenkaan katsottu kuuluvan työväenopistojen sivistävään ohjelmaan. Siitä ensimmäisessä osassa: Käsityö -tuo uusi ja outo oppiaine.
Jaatinen kirjoittaa: ”1990-luvulla
käsityöopetuksen tuntien vähenemisen myötä oli taas harkittava kurssien
sisältöä. Koetettiin järjestää toiveiden mukaisia kursseja. Vuosikymmenen
alussa Kehräämöllä oli koko vuoden kursseista kuusi kudontaryhmää, kaksi
ompeluryhmää, kaksi nypläysryhmää ja yksi kansallispukuryhmä. Lyhempiä kursseja
oli 15. Lisäksi toimivat Tammelan ja Koijärven piirit.
Heti 90-luvun alkupuolella
alkoi kuulua kummia: Upeita tilojamme tarvittaisiinkin kauppaopistolle. Uutista
oli vaikea uskoa todeksi, seihän tällainen tuhlaus ollut mahdollista,
Kehräämöllä kun oli muualla tiloja yllin kyllin. Mutta niin vain tapahtui.
Keväällä 1994 meidän piti siirtää kangaspuut ja muut tavarat huhtikuun loppuun
mennessä rakentamisen tieltä pois. Paikkaa tavaroille ei ollut, ennen kuin
viime hetkellä kolmannesta kerroksesta löytyi varasto, johon jälleen sullottiin
koko valtava tavaramäärä. Evakkoreissu taas, nyt saatiin muuttoapua
keilamiehiltä. Tyhjässä suuressa tilassamme järjestettiin vielä sen vuoden
kevätnäyttely. Hienon näyttelyn jälkeen olimme taas epävarmuuden tilassa.
Syksyllä saatiin tilat
Kehräämön toisesta kerroksesta. Kutomo oli melko suuri ja valoisa, luokkia
saatiin vain kaksi. Siitä aiheutui ongelmia kurssien sijoittamisessa ja
vuorottelemisessa. Kun viikonloput otettiin käyttöön, saatiin jotenkuten taas
opetus käyntiin. Ei meillä silloinkaan juuri valittamista ollut, monet
sivupisteet toimivat tosi alkeellisissa olosuhteissa.
Tietokone
saadaan kuin saadaankin
Olin hankkinut oman
tietokoneen vuonna 1990. Toin sitä joskus opistolle kokeiltavaksi ja tein
mallisuunnittelua kutojille kotona. Näyttelyn yhteydessä oli tullut yleisöltä
kyselyjä, eikö olisi mitään myytävää. Niinpä päätettiin järjestää myyjäisiä,
olihan esim. Kultaisen iän kerho pitänyt sellaisia jo useita vuosia.
Kangaspuissa alkoi olla sen verran tilaa, että voitiin kutoa mattoja,
kaitaliinoja ym. myytäväksi. Moni opistolainen kutoikin omalla
kudontavuorollaan työnsä myyjäisiin. Oppimistahan senkin kutominen oli. Kun
kalustorahatkin pienenivät pienenemistään, ostimme myyjäisrahoilla
työvälineitä, kirjoja ym. tarpeellista materiaalia kaikkien yhteiseen käyttöön.
Ne koituivat myös niiden kutojien hyväksi, jotka eivät ehtineet tai halunneet
osallistua talkoisiin.
Vihdoin saatiin koottua
rahat myös tietokonetta varten. Käytettynä sen ostaminen ei ollut mahdotonta.
Eihän se nykyajan mittapuulla ole kuin vanhanaikainen hidas laite
neulaprinttereineen, mutta omaan tarkoitukseensa riittävä, eikä vuosituhannen
vaihteeseen mennessä kertaakaan sanonut sopimustaan irti, vaan oli meille
suureksi avuksi. Ohjelma saatiin opistolta. Moni opistolainen kokeilikin mallin
tekoa: Damastimallien tekemisessä kone oli verraton, samoin pöytäliinojen ja
mattojen erilaisia versioita suunniteltaessa ja monessa muussa työssä.
Silkkiset damastihuivimme pääsivät Taito-lehteenkin malleiksi. Sidosopin
opetuksessa kone on oiva apu havainnollistamaan lankojen kulkua kankaassa. Olin
sitä mieltä, että muillekin aloille pitää saada tietokone, koska ohjelmia oli
saatavilla. Ohjasin ompeluopettajan kursseille ja niinpä aikanaan
ompelupuolellakin tehtiin kaavoja tietokoneella.
Taiteen
perusopetus ja käsityö
Uutena asiana opistoihin
tuli käsityön taiteen perusopetus, niin myös meille Forssan kansalaisopistoon,
jossa ensimmäiset lasten ryhmät aloittivat vuonna 1992. Ensin aloitettiin
yhdellä ryhmällä ja vähitellen niitä lisättiin neljään. Koska Forssassa toimii
myös kuvataidekoulu ja tuntimäärä alkoi vähentyä, päätettiin pitää lasten
ryhmät neljässä, jotta aikuisille jäisivät omat piirinsä. Säästösyistä tunteja
piti taas vähentää sillä seurauksella, että kursseja oli rukattava. Sivukylien
tuntimäärää vähennettiin niin, että useat ryhmät voivat kokoontua vain joka
toisella viikolla. Kutomaan sentään pääsi muinakin aikoina. Toinen toistaan
auttamalla siitäkin selvittiin. Kehräämön kaikille kursseille sai myös tulla
mistäpäin tahansa, vaikka eri pitäjästä.
Tärkeä alue oli mielestäni
myös käsityön laaja-alaisuuden tunteminen. Myös kansainvälisyys kuuluu nykyaikaan.
Unkarin ja Viron käsityömatkoilta toin terveisiä omille opistolaisilleni.
Ainoa
pysyvä asia on muutos
Vuonna 1994 opiston nimi
muuttui jälleen: Kuhalan lukion iltalinja yhdistettiin opistoon ja nimeksi tuli
Forssan aikuisopisto. Nimi säilyi, vaikka lukio-opetus jäikin sittemmin
opistosta pois.
Yllätys kohtasi käsitöitä
taas vuosikymmenen lopulla. Tiloja tarvittiin ammattikorkeakoululle ja mistäpä
muualta kuin opistolta! Nyt saatiin kuitenkin lupaus, että kangaspuita ei
tarvitse siirtää välivarastoon, vaan suoraan tuleviin tiloihin ensimmäiseen
kerrokseen. Pääsimme suunnitteluihin mukaan kuten aikaisemminkin.
![]() |
Kuva Oili Jaatisen opiston albumista: Kudontatilan muuttotyöt. |
Jatkuvat muutot ja
taistelu tiloista veivät paljon energiaa, joka olisi ollut hyödyllisempää suunnata
opetukseen. Asioille ei kuitenkaan mitään voitu. Vuoden 2000 kevätpuolella
tiloja alkoi valmistua tähän ensimmäiseen kerrokseen vähän kerrallaan. Ensin
saatiin luokat ja kudonta-asema, joka nyt sijoitettiin opiston kanssa samaan
kerrokseen, seinän taakse. Sinne saatiin tilapäisesti muutamat kangaspuut myös
opiston puolelta. Opiston puut olivat siten kahdessa kerroksessa,
ilmastointiputkien ja pölyisen sekamelskan keskellä koetettiin sinnitellä.
Monet joutuivat jättämään työvuoden kesken pölyallergian takia. Tilat tulivat
valmiiksi, tällä kertaa puut voisiin siirtää tavarahissillä kokonaisina.
Muutossa olivat taas apuna keilamiehet. Kun kudonta-asema oli seinän takana,
sen kanssa tehtiin yhteistyötä työvälineiden ja mallien vaihdolla,
tietokoneopetuksen parissa ym.
Lukuvuonna 2000-2001 tilat
osoittautuivat toimiviksi ja olivat täystehollisessa käytössä varastoineen
kahvioineen. Kurssitarjonta muotoutui niin, että kudontaryhmiä oli kolme ja
ompelu- ja muita kursseja yhteensä 20. Työvälineet olivat riittävät,
kangaspuitakin myyjäisrahoilla ostettiin 4-5 lisää, niin että puita oli
yhteensä 28. Lehtiä ja kirjoja oli melkoinen määrä, myös aivan uusia.
Kurssien
kysyntä ja tarjonta elää ajan mukana ja niin pitääkin olla. Opiston on joustava
ja pienelläkin varoitusajalla pystyy järjestämään opetusta, jos joku
suunnitelluista kursseista ei lähde käyntiin. Mikään muu laitos ei varmaan
pysty samaan.
Forssan
opisto tunnettiin aikanaan kankureiden opistona missä tahansa Suomessa
opistolaiset liikkuvatkin. Käsityön opetukseen liittyneet edellä kerrotut
seikat velvoittavat nykyisiä opettajia vaalimaan Forssan opiston pitkiä
perinteitä ja pitämään hyvää huolta hyvistä tiloista historiallisessa
ympäristössä Forssan syntysijoilla. Mikään ei ole itsestään selvää eikä
lopullista. Perinne on voimavara, kivijalka, jolle on hyvä rakentaa ja kehittää
toimintaa. Toivottavasti kukaan ei koe sitä taakaksi.”
Teksti: Opiston
tekstiilityönopettajan Oili Jaatisen 2004 kirjoittama Työtuvasta
tietokoneaikaan -Forssan opiston käsityöopetuksen vaiheita 1920-luvulta vuosituhannen
vaihteeseen.
Oili Jaatinen (1938-2019) toimi virassaan 39 vuotta 1962-2001.
Oili Jaatinen (1938-2019) toimi virassaan 39 vuotta 1962-2001.
Kirjoituksen kokosi Tanja Härmä.
Ensimmäinen osa:
KÄSITYÖ -tuo uusi ja outo oppiaine. Forssan työväenopiston käsityöopetuksen vaiheita 1920-luvulta vuosituhannen vaihteeseen:
https://opistosata.blogspot.com/2019/09/kasityo-tuo-uusi-ja-outo-oppiaine.html
Tehtaankoululta Maakunnan kautta Kehräämölle -Forssan kansalaisopiston käsityöhistoriaa 1970-1980
https://opistosata.blogspot.com/2019/10/tehtaankoululta-maakunnan-kautta.html
Muut Opisto sata -blogikirjoitussarjan tekstit:
Kohti sataa vuotta:
https://opistosata.blogspot.com/2019/07/kokeilu.html
Kohti sataa vuotta:
https://opistosata.blogspot.com/2019/07/kokeilu.html
https://opistosata.blogspot.com/2019/08/sivistysyhteiskunnan-ja-hyvinvoinnin.html
Matka Aino Kilven kanssa työväenopiston näyttämölle:
Aira Rauhala ja Lea Mäkelä -Silloin opiskelimme oppiaksemme elämää varten:
Miina Sillanpää Forssan työväenopiston vieraana:
https://opistosata.blogspot.com/2019/09/miina-sillanpaa-forssan-tyovaenopiston.html
Mennään tuonne opistolle, ei tämmöisenä lauantaina muutakaan keksi. Pentti Vahteran teksti:
https://opistosata.blogspot.com/2019/11/mennaan-tuonne-opistolle-ei-tammoisena.html
Tehtaankoulu ennen ja nyt
https://opistosata.blogspot.com/2019/11/tehtaankoulu-ennen-ja-nyt.html
Forssan työväenopiston kuusijuhla 1959
https://opistosata.blogspot.com/2019/12/forssan-tyovaenopiston-kuusijuhla-1959.html
Että ihminen ihmisen löytää -Toveritoiminta opistoissa
https://opistosata.blogspot.com/2020/01/etta-ihminen-ihmisen-loytaa.html
Työväenopiston Hammerfestin matka 1956 -Eila Alénin albumista:
Ni lernas esperanto -me opiskelemme esperantoa
Konekirjoituskurssilla
Forssan työväenopiston äiti Elli Laurila
Lauri Uusi-Hakimo ja pelimannien elosoitto
Opistosata-näyttely
2020
Puolet sadasta vuodesta -Forssan työväenopiston historiaa https://opistosata.blogspot.com/2020/03/puolet-sadasta-vuodesta.html
Play the best online casino games for real money - Casinowoworld
VastaaPoistaThe best casino games · Wild Casino: Play for 인카지노 real money at CasinoWow. It's a 메리트 카지노 쿠폰 unique game that gives it an incredible and 메리트 카지노 generous